Waarom beelden?

 

 

De geschiedenis van sociale hervormingen leert ons de kracht van beelden: door de bewustwording van een kwestie te vergroten, de publieke opinie te veranderen en sociale hervormingen tot stand te brengen.

 

Omdat veel mensen een mening hebben over abortus zonder alle informatie tot hun beschikking te hebben, informeren we het publiek, zodat mensen een beslissing kunnen nemen / een mening kunnen vormen met extra informatie, die vaak verborgen wordt gehouden. De gruwelijke realiteit.

 

 

We vinden het een slechte dienst aan de slachtoffers om ‘quasi onschuldige’ foto’s te publiceren die niet de rauwe werkelijkheid van hun benarde positie weergeven

 

 

“A picture is worth a thousand words”

 

Een beeld zegt evenveel als duizend woorden

 

We weten dat een foto evenveel zegt als duizend woorden, en dat veel mensen de schoonheid van het leven in de baarmoeder of de verschrikking van abortus niet zullen begrijpen, tenzij ze de beelden zien. 

 

De ervaring leert ons dat wanneer mensen de waarheid zien over wat er met een slachtoffer gebeurt, ze van gedachten zouden kunnen veranderen. Misschien zijn ze eerst boos omdat de nieuwe informatie zo ingaat tegen de denkbeelden die al in hun hoofd zitten, maar later zeggen sommigen: “Nu ik dit zie en ik de tijd heb om erover na te denken, ben ik niet meer voor abortus.” (Zie Julie op onze videopagina 12 andere films.)

 

We richten ons op het informeren van het grote publiek, degenen met een goed functionerend geweten en die openstaan voor realistische informatie, in tegenstelling tot extreme keiharde feministen die het niet erg vinden dat baby’s op vreselijke wijze om worden gebracht.

 

Ooit was slavernij ook legaal.*

Am I not human? Ben ik niet een mens?

Am I not a man and a brother?

Ben ik niet zowel een mens als een broeder?

 

©AbortusInformatie.nl

De milieubeweging voor bomen

 

My slave my choice

©Wikipedia public domain **

De milieubeweging voor bomen

 

De eerste pogingen om publieke steun te mobiliseren om het kappen van bomen te stoppen, werden gedaan door adembenemende foto’s van majestueuze bomen te laten zien. Dit leverde echter niet veel meer op dan een gigantische geeuw. Toen liet men foto’s zien van hectaren gekapte bomen op de plek waar eerst honderden bomen stonden. Het was een gruwelijk gezicht – vergelijkbaar met een slagveld.

 

Deze aanpak was succesvol.

 

©CBR-UK with permission

Ball and chain. Kogels en ketting – een slaaf werd niet als mens beschouwd. Evenmin ziet men baby’s als personen.  

Dus worden ze een “ding” om mee te doen wat men wil

 

 

 

 

 

©Eke with permission

Zien helpt om de positie van het slachtoffer te begrijpen

©Eke with permission

©Eke with permission

Door mensen te dwingen hun (neus en) mond te bedekken, brak hun wil en individualiteit/ eigenheid. Gezichtsbedekkingen waren kennelijk oude hulpmiddelen die werden gebruikt om mensen psychologisch te breken.

 

 

Afschaffing van de slavernij

 

 

Een boek van de Nederlander Stedman (1796) met afbeeldingen van slavernij maakte mensen bewust van de mensonterende manier waarop slaven werden behandeld, wat mede leidde tot de afschaffing van de slavernij. De suiker in de thee smaakte niet meer zo lekker toen ze zagen wat de slachtoffers ervoeren. 

 

William Wilberforce vocht tegen een grote schending van mensenrechten en dat werd een keerpunt in de geschiedenis. Hij sprak voor degenen die niet konden spreken, hij liet degenen die blind waren, zien door met een deel van zijn team het land door te trekken met de bal en de ketting waar de slaven mee geboeid waren, liet foto’s zien van hoe ze als sardines opgepakt op slavenschepen vervoerd werden, nam collega parlementariërs mee op een rondvaarttocht op de Theems waarbij ze langs een slavenschip kwamen, zodat ze de stank konden ruiken en het jammeren en het verdriet konden horen van de slaven aan boord van het schip. Uiteindelijk kwam Wedgwood aan boord en sprak de beroemde woorden, “ben ik niet zowel een mens als een broeder?”, en hij leidde een beweging die de wereld veranderde. Een inspirerend idee, opgepakt door 2 mannen. Bekijk vooral de film ‘Amazing Grace ‘- de trailer staat op onze website.

 

Je kijkt misschien de andere kant op, maar je kan nooit zeggen: ‘ik wist het niet’.

 

Op eenzelfde manier informeert ook AbortusInformatie.nl door de instrumenten te tonen die door aborteurs worden gebruikt om te laten zien wat abortus met het lichaam van het slachtoffer doet.

 

Op dezelfde manier verzette Martin Luther King zich dapper tegen de schending van mensenrechten van donkergekleurde mensen.

 

En wij komen op voor mensenrechten van baby’s, door educatie – voorlichting te geven met medisch wetenschappelijke afbeeldingen van hun ontwikkeling, en hoe ze behandeld worden.

 

©Eke with permission

Foto’s genomen in een museum op een plek waar de slaven in Afrika aan boord gingen 

 

 

 

 

 

©Eke with permission

©Eke with permission

Ongedocumenteerden zijn nog steeds mensen, zoals ook baby’s nog steeds homo-sapien zijn: fasen van ontwikkeling embryo, foetus, pasgeborene, zuigeling, dreumes, peuter, kleuter, puber, tiener, volwassene, bejaarde

©Eke with permission

 

AbortusInformatie.nl

 

Wij bevorderen het bewustzijn over wat de keuze voor abortus precies betekent, zodat het niet langer abstract is. Sommigen zeggen dat als zij de beelden eerder hadden gezien, zij nooit voor abortus zouden hebben kunnen kiezen. AbortusInformatie.nl toont de werkelijkheid.

 

Het was bij het zien van een beeld van een geaborteerde baby van 8 weken oud (vanaf de bevruchting) met ribben, 10 vingertjes en tenen en oogjes die haar aankeken, waardoor de oprichtster van AbortusInformatie.nl zo geraakt werd en dat haar deed inzien wat abortus met haar baby had gedaan. Nadat zij 3 dagen lang had gehuild, besloot ze dat de wereld moest weten wat er achter gesloten kliniekdeuren gebeurt.

 

Wij zijn dankbaar voor de verkregen toestemming van velen om hun prachtige beelden van het vroege leven te gebruiken, en voor de abortusbeelden die we hebben verkregen van de organisatie waar wij als Nederlandse stichting mee gelieerd zijn – het Center for Bio-Ethical Reform, CBR.

 

Dat wat ongelegen komt, dat wat ongemakkelijk is, moeten we niet verbergen. AbortusInformatie.nl laat zien wat er met het slachtoffer gebeurt.

 

 

 

 

Als men alleen een foto ziet van een goed geklede Joodse familie, ontspannen zittend in hun huis bij de open haard, met een grote kamerplant, begrijpt men niet de volle omvang van wat er met hen is gebeurd. 

 

Het zien van de realiteit helpt te begrijpen wat er is gebeurd.***

Evenzo brengen beelden van geboren baby’s niet de gruwel over van wat baby’s doormaken.

Het zien van de realiteit helpt om te begrijpen waar abortus over gaat voor het slachtoffer.

 

 

 

Meer achtergrond informatie over waarom wij beelden gebruiken is te lezen hier.

 

 

 

 

 

***

Buchenwald corpses.jpg

Public domain

United States Holocaust Memorial Museum, Public domain, via Wikimedia Commons

courtesy of Norman M. Faye.

Photograph by Clinton C. Gardner

Corpses piled up behind the crematorium in Buchenwald concentration camp circa April 14, 1945

 [http://www.ushmm.org/ United States Holocaust Memorial Museum]

File:Buchenwald Corpses.jpg – Wikimedia Commons

 

 

**

‘A Negro hung alive by the Ribs to a Gallows’ Date 1796

File:Blake after John Gabriel Stedman Narrative of a Five Years copy 2 object 2-detail.jpg – Wikimedia Commons

This work is in the public domain in its country of origin and other countries and areas where the copyright term is the author’s life plus 100 years or fewer.

Uploaded by Dmitrismirnov 

Source: http://www.blakearchive.org/exist/blake/archive/object.xq?objectid=bb499.2.comeng.02&java=no

Detail from William Blake’s illustration John Gabriel Stedman, Narrative, of a Five Years’ Expedition, against the Revolted Negroes of Surinam, copy 2, object 2 (Bentley 499.2) “A Negro hung alive by the Ribs to a Gallows”

This media file is in the public domain in the United States. This applies to U.S. works where the copyright has expired, often because its first publication occurred prior to January 1, 1926, and if not then due to lack of notice or renewal. See this page for further explanation.

Creative Commons — Public Domain Mark 1.0

Commons:Copyright tags/Country-specific tags – Wikimedia Commons

 

*

Public domain wikimedia commons: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Official_medallion_of_the_British_Anti-Slavery_Society_(1795).jpg

Attribution: Josiah Wedgwood (1730-1795) and either William Hackwood or Henry Webber; “Josiah Wedgewood…produced the emblem as a jasper-ware cameo at his pottery factory. Although the artist who designed and engraved the seal is unknown, the design for the cameo is attributed to William Hackwood or to Henry Webber, who were both modelers at the Wedgewood factory.” (https://www.pbs.org/wgbh/aia/part2/2h67.html PBS]), Public domain, via Wikimedia Commons

Source: British Abolition Movement